16:01 08.11.2012

"Укрзалізниця": держава має визначитися зі своєю роллю на ринку залізничних вантажоперевезень

4 хв читати

Державна адміністрація залізничного транспорту України ("Укрзалізниця") попереджає про загрозу поступової втрати ринку вантажоперевезень державними вагонними компаніями з відповідними втратами держбюджету і незабезпеченням необхідних обсягів перевезень вантажів залізничним транспортом підприємств України.

Як повідомила прес-служба "Укрзалізниці", це пов'язано з відсутністю державної підтримки, спрямованої на створення умов для оновлення вантажного рухомого складу, його катастрофічною зношеністю та тимчасовою невідповідністю придбання та списання вантажних вагонів.

На думку експертів "Укрзалізниці", функціонування ринку вантажних залізничних перевезень в умовах жорсткого стримування тарифів та відсутності їхньої індексації, перебуває у вкрай несприятливих умовах.

"Неможливо вимагати розвитку та оновлення, і одночасно не давати фінансових інструментів для його здійснення", - зазначили в адміністрації.

Так, за 2012 рік через відсутність індексації тарифів, "Укрзалізниця" недоотримала 2 млрд грн.

"Це кошти, які передбачалося направити лише на підтримання нормального стану інфраструктури. Інвестиційної складової ця індексація не містила взагалі", - стверджують в "Укрзалізниці".

Держадміністрація зазначає, якщо така ситуація буде і в подальшому, "Укрзалізниця" матиме проблеми з інвестиційною складовою тарифу, необхідною для розвитку, і вже в 2013-2017 роках її держпідприємства будуть не в змозі перевезти всю необхідну номенклатуру вантажів.

"Це, безперечно, вплине на макроекономічну ситуацію в країні загалом - адже це невивезення вантажів вітчизняних підприємств, зменшення відрахувань до бюджету, втрата робочих місць і потенціалу нових виробничих потужностей - і в перспективі втрата ринку вантажних залізничних перевезень для державних компаній "Укрзалізниці", - застерігають в Держадміністрації.

У прес-релізі також зазначено, що без оновлення наявного парку вантажних вагонів, враховуючи його щорічне скорочення у зв'язку із завершенням нормативного терміну експлуатації, вже через п'ять років залізничний транспорт України буде не в змозі перевезти 247 млн тонн вантажів. Так, у 2013 році розрив між загальною потребою економіки у перевезеннях та можливостями наявного парку без його поновлення становитиме 92,3 млн тонн, у 2014 році - 133,8 млн тонн, у 2015 році - 180,6 млн тонн, у 2016 - 216,4 млн тонн, у 2017 році - 247 млн тонн, а для поповнення парку піввагонів необхідно витрачати понад 6 млрд грн на рік.

"Йдеться про логіку розвитку залізничних вантажних перевезень, ролі держави в особі "Укрзалізниці" на цьому ринку і пошуку необхідних ресурсів для забезпечення потреб економіки в залізничних перевезеннях", - зазначає "Укрзалізниця".

Із загальної кількості 128,7 тис. вантажних вагонів "Укрзалізниці" - 31,5 тис. (25%) експлуатується з продовженим терміном служби, зокрема 26,4 тис. (44%) піввагонів, середній вік яких уже дорівнює нормативному терміну їхньої служби - 22 роки.

Не краща ситуація з іншим рухомим складом, зокрема, середній вік критих вагонів і цистерн за нормативного терміну служби 32 роки становить 28 і 29 років. Динаміка списання вантажних вагонів у п'ять разів перевищує динаміку поповнення парку.

Крім цього, в 2012 році закінчується термін служби 30,7 тис. вагонів, у 2013 - 13 тис., 2014 - 15,4 тис. вагонів. З наявного парку, враховуючи темпи списання, у 2019 році залишиться з невичерпним терміном служби тільки 23,5 тис. вагонів.

"Власних коштів залізниць України недостатньо для закупівлі необхідної кількості рухомого складу, оскільки в галузі діє перехресне субсидування збиткових пасажирських перевезень за рахунок вантажних, тарифи на перевезення вантажів у межах України жорстко регулює держава, стримується і не виконується їх індексація, таким чином залізниця постійно дотує інші галузі економіки", - стверджують в "Укрзалізниці".

Крім того, Держадміністрація відзначає, що рівень тарифів на вантажні перевезення у вагонах "Укрзалізниці" значно нижчий, ніж у країнах Європи, СНД та у вагонах операторів, тариф не забезпечує оптимальної вагонної складової та не містить інвестиційної складової, за рахунок яких можна було б акумулювати кошти.

"Ще одним підтримуючим фінансовим механізмом, який би слугував забезпеченню ефективної присутності держави на ринку вантажних перевезень, могло б стати сприяння в отриманні у вітчизняних банків довгострокових кредитів із процентною ставкою, що не перевищуватиме ставку рефінансування Національного банку України", - вважають в "Укрзалізниці ".

Для погашення залучених коштів необхідно визначити оптимальний розмір вагонної та інвестиційної складових від плати за перевезення, що дозволяють вагоноремонтним заводам і ДП "Укрспецвагон" покривати всі витрати коштів для будівництва та закупівлі нових вагонів. Необхідно також забезпечити ці підприємства візковим вагонним литтям вітчизняних виробників. Це надасть можливість щорічно здійснювати будівництво 5 тис. піввагонів на підприємствах, які підпорядковані "Укрзалізниці", а також закуповувати у вагонобудівних заводів 3 тис. вагонів.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

Реєстрація електронних кабінетів стартувала для більшості абітурієнтів

Бета-тестування функціоналу електронного кейс-менеджменту розпочалося в 4 пілотних регіонах - Мінсоцполітики

В Одесі відкрили ще 4 пляжі - мерія

В Одеській області викрито військовослужбовця, який обіцяв переведення з лінії бойового зіткнення в тилову частину за $4500

На Київщині 2 липня надзвичайний рівень пожежної небезпеки

Зовнішній аудит НАБУ буде завершено звітом до кінця вересня 2024 року - Меморандум із МВФ

САП отримає повноваження щодо запитів про екстрадицію та міжнародної допомоги в корупційних кейсах - Меморандум із МВФ

Міноборони допустило до експлуатації майже 480 нових зразків ОВТ за шість місяців 2024 року - Гаврилюк

Град і шквали очікуються на заході України у вівторок

На Херсонщині травмована 97-річна жителька через російський обстріл

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА