10:00 06.04.2023

Автор ОЛЕКСАНДР КАЛЕНКОВ

Від експорту металобрухту Україна втрачає тричі: робочі місця, податки та валютні надходження

3 хв читати
Від експорту металобрухту Україна втрачає тричі: робочі місця, податки та валютні надходження

Олександр Каленков, президент ОП “Укрметалургпром”

 

 

Від початку війни гірничо-металургійний комплекс України переживає найважчу кризу з часів незалежності. Значна частина підприємств захоплена або зруйнована окупантами, інші – намагаються працювати в умовах постійних обстрілів та часткової втрати потужностей. Блокування портів призвело до того, що географія клієнтів скоротилася майже вдвічі, а з нею – і обсяги поставок продукції.

Тим не менше, підприємства намагаються встояти і навіть наростити виробництво – тому що розуміють, який рівень відповідальності на них покладений. У металургійній та суміжних галузях працюють понад півмільйона українців, а частка ГМК у ВВП України становить понад 10%. У ситуації, коли економіка переживає настільки важкі часи, металурги підставляють їй своє плече і стараються робити якомога більше для захисту та стійкості країни.

Але реальність щоразу підкидає галузі нові виклики. Одним з них став дефіцит металобрухту, без якого не може відбутися нарощення металургійного виробництва.

Причини виникнення дефіциту очевидні: через окупацію східних областей, де традиційно заготовлялися значні обсяги сировини, обсяги цієї заготівлі скоротилися майже на 80%. Водночас, експорт брухту різко зріс: тільки за перші два місяці 2023 р. було вивезено біля 25 тис. тонн, що майже на 60% більше, ніж у листопаді-грудні 2022 р. Враховуючи темпи зростання експортного показника, наприкінці року можемо побачити цифру й у 250 чи, навіть у 300 – 400 тис. тонн експорту – а це абсолютно неприйнятно для ринку, який наразі може ледве зібрати близько 1 млн. тонн металобрухту за рік. Адже галузь потребуватиме більше мільйона – навіть в умовах неповного відновлення виробництва.  

Наразі ситуація з дефіцитом загострилася, і почала призводити до поки тимчасових, але зупинок виробництва. Проте питання необхідно вирішувати – тому що вже за місяць таких зупинок може стати більше. А обсяги виробництва замість того, щоб зростати – впадуть до мінімуму.

Це, у свою чергу, спровокує виток нових проблем не тільки для галузі, але й для економіки – адже, я нагадаю, навіть у найважчий 2021 рік підприємства ГМК сплатили до бюджетів понад 42 мільярди гривень. А це – саме ті кошти, за які Україна може нарощувати воєнний потенціал і перемагати на полі бою.

Іронічно, що, втрачаючи кошти через падіння виробництва, Україна нічого не заробляє і на експорті брухту. Адже вивозять сировину через Євросоюз, де діє пільгове експортне мито у розмірі 3 євро, і вже звідти – перенаправляють до реальних клієнтів. Експортувати сировину відразу до клієнтів коштувало б 180 євро експортного мита – і на цьому український бюджет вже втратив 350 мільйонів гривень. Не дивно, що експортними схемами вже зацікавилися у ДБР: там почали розслідування.

Втрачає Україна і втретє – адже тонна брухту, перероблена на сталь в Україні, дає в бюджет вдесятеро більше грошей, ніж експортне мито до ЄС – близько 300 доларів США за тонну. Тому питання, експортувати сировину чи залишати її в країні для переробки, взагалі не повинно стояти – адже вигода для країни очевидна.

Якщо металобрухт залишатиметься в країні – більше 500 тисяч людей матимуть роботу, а країна матиме мільйони валютних надходжень від експорту сталі. Водночас, виграють і військові – адже металурги багато допомагають бійцям, закуповуючи для них техніку та автомобілі, і навіть виробляючи бронежилети.

Від експорту металобрухту не виграє ніхто. Тому зараз влада має діяти на випередження, і тимчасово заборонити експорт – доки ситуація не стабілізується, і не перестане загрожувати національній економічній безпеці.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ОЛЕКСАНДР САЄНКО

Нова головна дипломатка ЄС, яка "їсть росіян на сніданок"

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Санкції мають бути нищівними. Чому поки що ні?

АНДРІЙ КОНЕЧЕНКОВ

Вітрова енергетика здатна частково компенсувати втрачені енергетичні потужності, але...

АЛЬОНА ВЕКЛІЧ

Відсутність контролю, нелегальні перевезення та МАФи замість автостанцій: чому в Україні потрібна реформа автобусного ринку

ЮРІЙ ГОРДА

Скільки коштує Україні безоплатна приватизація землі?

ОЛЕГ ВИШНЯКОВ

Як диктатори поширюють антисемітизм: приклад Лукашенка і Путіна

ОЛЕКСАНДР САЄНКО

Двостороння безпекова угода між Україною та США: чого чекати Києву?

МИРОСЛАВ ЛАБА

Про ризики “клубу білого бізнесу” та презумпцію невинуватості

РУСЛАН ЗАПАРАНЮК

Євроколія з Чернівців до Румунії: як вона здатна змінити економіку країни

ДАНА ЯРОВА

Маленька чорна сукня. Світлій пам'яті фотографа ЗСУ Арсена Федосенко

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА